Výrobca cykloplášťov Maxxis je zavedená značka. Rozhodli sme sa ju vyskúšať práve v čase zimného obdobia, keď sa začalo ukazovať, že zima v Malých Karpatoch bude slabá a terén zväčša blatistý s občasným snehom a kopou lepivého lístia. Pre test sme vybrali model Maxxis Swampthing 26 palcov, čo je plášť špecializovaný na jazdenie po blate.

V tomto článku si predstavíme čisto ,,pocitové dojmy" z týchto plášťov, bez nejakých detailných čísel, z približne piatich výjazdov do Malých Karpát, ktoré zahŕňali suché, blatisté, ale i snehovo-ľadové podmienky v lesnom teréne vrátane niekoľkých kilometrov jazdy po asfalte.

Ak ste zvyknutí jazdiť dlhodobejšie na jednom druhu plášťa, ktorý je predpokladajme univerzálnejší, plášť Maxxis Swampthing vám ihneď udrie do očí svojim výzorom a vlastnosťami. Už od momentu nahadzovania na ráfik. Je to poriadne ,,hebedo". Pri montáži a prvom poťažkaní tohto plášťa pocítite robustnosť a vyššiu váhu, zároveň vás prenikne pocit poriadneho ,,matrošu", ktorý by nemal sklamať v ťažkých podmienkach. Plášť šiel nahodiť až po natretí jeho pätky mydlovou vodou. Okrem hmotnosti si medzi prvými vecami všimnete taktiež výrazný dezén. Ten tvoria štvorcové výstupky s pomerne veľkými medzerami medzi sebou. Má to slúžiť na dobré odvaľovanie blata a poriadnu priľnavosť v takomto type terénu. Vnútorné výstupky sú ploché, zatiaľ čo vonkajšie majú v sebe ešte menší zárez, pravdepodobne na zvýšenie gripu.

Jazda po asfalte

Od úvodných metrov jazdy na Maxxis Swampthing sa budete cítiť ako macho, pretože plášte poriadne hučia a drnčia, až drnčí aj celý bicykel. Týka sa to práve jazdy na asfalte. Vteréne tieto vlastnosti miznú. Okrem toho ihneď zbadáte vysoký odpor pri jazde na klasickej asfaltke, kde inokedy na jemnejších plášťoch len tak ,,preletíte". Plášť je špecializovaný najmä na jazdu v blate a tak sa prirodzene očakáva vyšší valivý odpor. Zmes, z ktorej je plášť vyrobený, je pomerne priľnavá, avšak mala by vydržať aj jazdenie po asfaltovej ceste a plášť by sa nemal obrúsiť príliš rýchlo. Výstupky sú vhodné predovšetkým na použitie do blatistého terénu a brzdia natoľko, že sme boli nútení jazdiť na ľahších prevodoch. Jazda však je pomerne svižná, ak berieme do úvahy, že tento plášť nie je špecializovaný pre rýchlosť. Jazdu na týchto plášťoch po asfalte odporúčame, čo najviac obmedziť. Ušetríte tak plášte i energiu. Prechádzajte na nich len nevyhnutné úseky dopravy k terénu, pre ktorý sú určené.

MAXXIS Swampthing 26x2,50 môžete kúpiť v e-shopoch za cenu od (Zdroj: Heureka.sk)
Porovnať ceny >>

Jazda v blate a MOKRÝCH listoch

V blatistom teréne sa plášť Maxxis Swampthing držal výborne. Kým rýchlejšie a menej drsné plášte na blate pokrytom listami sa zväčša veľmi rýchlo obalia šmykľavou zmesou, tento plášť perfektne odvaľoval a výstupky boli stále takmer úplne čisté, vďaka čomu mohli stále zaberať. Rozdiel bol cítiť najmä pri šliapaní po lesnej ceste do kopca, konkrétne z oblasti Železnej studienky na bratislavský Kamzík, čo je miestami slušná strmina, kde sa miešalo blato, kamenie, korene stromov a popadané listy.

Zjazdy

Pri zjazdoch na plášťoch Maxxis Swampthing si uvedomíte pocit bezpečia, ktorý tento výrobok poskytuje. Výhodou robustnej konštrukcie je práve pocit pohody, keď sa rútite dolu svahom. Menšie hrboly, alebo skalky takmer nepocítite. Plášť ich skrátka prevalcuje. Znovu však pocítite vyšší valivý odpor. V niektorých menej strmých zjazdoch takmer ani nebolo potrebné brzdiť, plášť to spravil za vás. Ak pribrzdíte plášte držia ako pribité k podkladu.

Jazda v snehu a ľade

Tento typ jazdy na plášťoch Swampthing sme skúšali taktiež v Malých Karpatoch. Snehu bolo do 5cm a bol utlačený, resp. zmrznutý na ľadový firm a na iných miestach prachový. Niekoľko miest na asfaltke predstavoval vodný ľad, konkrétne na ceste na Biely Kríž. Jazdili sme v snehu, firne aj ľade po lesných cestách, v stúpaniach i klesaniach a po asfaltke. Z testu na tomto type povrchu vyplynulo, že plášť funguje dobre na snehu, aj zmrznutom firne, ale slabo drží na čistom vodnom ľade. Osudným sa to stalo pri zjazde strmšieho zaľadneného úseku asfaltky pri jemnom pribrzdení prednou brzdou. Nasledoval šmyk a pád. Nie je to však chybou plášťa. Na takýto terén zjavne nie je určený.

Cena

K nesporným výhodám plášťa Maxxis Swampthing patrí cena. Špičkový produkt je možné dnes dostať v cene približne 20 EUR za kus, čo nie je až tak veľa, aj keby ste sa náhodou netrafili do toho, čo presne hľadáte. Swampthing určite dobre poslúži ako univerzál do jesenných a zimných podmienok v lesnatom teréne, ako je tomu napríklad v Malých Karpatoch.

Plášť Maxxis Swampthing v kocke

- super priľnavosť na blate a mokrom lístí
- dobré odvaľovanie nečistôt
- vysoký pocit bezpečia pri zjazdoch v kombinovanom teréne (skaly, blato, korene stromov, listy)
- pomerne nízka cena cca. 20 EUR/ks
- vyššia hmotnosť
- vyšší valivý odpor