Mnoho cyklistov skôr či neskôr príde do bodu, kedy sa dopočuje a začne uvažovať o nášľapných pedáloch a tretrách. Mnoho ich však váha, či to nie je tak trochu nebezpečná ,,hračka". Nášľapné pedále sú napohľad cool, ale keď vidíte tie pády v profipeletóne, kedy sa cyklisti zrútia komplet s celým bicyklom pripútaným k telu práve prostredníctvom takýchto pedálov, nechceli by ste to zažiť na vlastnej koži.

Buďte pokojný, realita nášľapných pedálov nie je až tak krutá, práve naopak, je to veľmi prospešný vynález, z ktorého budete mať radosť. Pádu, aký bol opísaný v predošlých riadkoch sa síce zrejme nevyhnete, ale je to len otázka cviku a padať po chvíľke určite prestanete.

Cena nášľapného systému - ďalší kameň úrazu

Okrem nepríjemného pocitu z možného pádu, bude mnohých od kúpy systému tretier a nášľapných pedálov odrádzať cena. Nuž každá ,,sranda" niečo stojí, v tomto prípade sa však nejedná o hlúpo vyhodené peniaze. Najlacnejšie pedále tohto druhu zoženiete aj za približne 15 EUR a ceny tretier sa pohybujú od cca. 40 EUR. Investujte však do kvality a kúpte si obuv za sto EUR. Minimálne keď už budete mať predstavu, čo od tretier očakávate.

Nášľapné cyklopedále

V cyklistike je zrejmá snaha o čo najväčšiu tuhosť systému. Tak, aby keď šliapete, čo najmenej vydanej sily a energie vyšlo nazmar. Práve k tomu výborne slúžia aj nášľapné pedále. Ich prednoťou je, že sa dajú pohodlne zacvaknúť k špeciálnej obuvi tzv. tretrám, čo umožňuje efektívny prenos sily a ťah i v smere dohora. Kedysy na rovnaký účel slúžili pedále vybavené remienkami. Tento systém je však viac-menej prežitok, pretože jeho nevýhoda spočívala aj v tom, že neumožňuje nohu rýchlo vycvaknúť a znova zacvaknúť, ako je tomu u nášľapných pedálov. Tie naproti tomu často umožňujú zacvaknutie z oboch, resp viacerých strán pedála. Sú tak celkovo flexibilnejšie a praktickejšie.

Mnoho nášľapných pedálov je vybavených duralovou klietkou, ktorá uľahčuje našľapnutie resp. zvyšuje pocit stability a opory pri zjazdoch v komplikovanejšom teréne. Iné pedále sú tvorené čisto nášľapným mechanizmom bez okolitej klietky a samotnou oceľovou osou pedála. Sú ideálnym riešením pre ,,lovcov gramov". Niektoré modely sú naozaj ľahučké. V súčasnosti sa dostávajú na trh pedále s bezúdržbovými ložiskami. Od rôznych parametrov konkrétneho modelu logicky závisí cena. K najznámejším výrobcom nášľapných pedálov patrí Shimano a jeho upínací systém SPD. Známe sú aj značky ako Wellgo, Crank Brothers a mnoho ďalších.

Nášľapné cyklopedále sú zväčša produkované ako variant pre cestnú a horskú, resp. cykloturistickú oblasť použitia. Cestné pedále majú podporiť čo najväčiu tuhosť a prenos sily. Často zaberajú opticky väčšiu plochu ako horské pedále. U horských pedálov je zase dôležitým parametrom samočistiaca schopnosť mechanizmu pedála, keďže sa jazdec často pohybuje v blatistom teréne. Blato, najčastejšie z podrážok tretier, dokáže rýchlo znečistiť upínací mechanizmus pedála a obmedziť jeho použitie. Toto však u zabehnutých výrobcov kvalitných nášľapných pedálov nepredstavuje v súčasnosti problém.

Upínací systém ako lyžiarske viazanie

Upínací systém nášľapných pedálov je to, čo mnohých vystraší. Najčastejšie je tomu tak z nedostatku informácií a zhliadnutiu niekoľkých hrozivých pádov cyklistov v televízii. Upínací systém však možno prirovnať k lyžiarskemu viazaniu. Nohu v tretre doň zacvaknete, ale zároveň viete nastaviť pružinu tohto ,,viazania" na požadovanú úroveň sily potrebnej na zacvakávanie resp. vycvakávanie tretry. Je možné nastaviť aj naozaj jemné vyskočenie tretry z pedála, kde noha pri výraznejšom zabrzdení, alebo náraze takmer bez pomoci ,,vyletí" z upínacieho systému. Je to najmä o praxi a nácviku.

Nášľapné pedále si môžete pokojne vyskúšať doma v pohodlí a nastaviť ako potrebujete. Odporúčať možno posadenie sa na bicykel a opakované zacvakávanie a vycvakávanie nohy z pedála. Takto získate predstavu a zvyk v používaní mechanizmu. Neskôr si to môžete vyskúšať v bezpečnom teréne, vonku, tak aby riziká súvisiace s pádom boli minimálne. Jednotlivý výrobcovia pedálov používajú rôzny systém viazania. Preto je dôležité vybrať kompatibilné tretry, resp. k daným tretrám kompatibilné pedále. Tretry sa k nášľapným pedálom upevňujú pomocou kovových zarážok tzv. kufrov. Tie sa naskrutkujú do podošiev tretier a je možné ich jednoducho vyladiť pre dosiahnutie optimálnej polohy nohy na pedáli. Tu je možné odporučiť naštudovať si teóriu správneho posedu na bicykli. Docielite tak pohodlný pocit z jazdy aj na dlšie trate a predídete športovým zraneniam.

Súhra tretier a nášľapných pedálov

Cyklistické tretry predstavujú pre bežného cyklistu zaiste nepotrebnú zbytočnosť. Opak je však pravdou. Cyklotretry, či už v jednoduchšom - teniskovitom, alebo pretekárskom prevedení, predstavujú výrazný posun v miere prenosu vašej sily na pohyb bicykla. Tretry totiž, okrem toho, že výborne sedia na nohe a často sa dajú ideálne doladiť rôznymi prackami, disponujú aj pevnou podošvou. Tá sa na rozdiel od bežnej tenisky pri pedálovaní nestláča a ,,nekradne" tak vynaloženú energiu. Je to podobné ako by ste jazdili s odpruženou vidlicou na asfaltke. Pruženie pohlcuje silu, ktorá má slúžiť na pohon bicykla vpred. Tretry a nášľapné pedále toto negatívum eliminujú. Tretry sa vyrábajú v letných, zimných i turistických variantách. Predajca by vám mal vedieť poradiť, ktorý model bude pre vás vhodný. Je však pravdepodobné, že na to prídete až časom, získaním určitých skúseností s týmto typom obuvi.

Pocit z jazdy

Tvrdé pretekárske tretry zabezpečujú dokonalý prenos sily z nôh do pedálov a zvyšujú pocit súhry s bicyklom. Nohy jednoducho perfektne ,,sedia" na pedáloch. Tento pocit z jazdy je zrejmý ihneď. Určite sa vám stane, že pri nečakanej situácii, keď budete chcieť rýchlo zastaviť, zabudnete, že nohy máte pevne pripútané k bicyklu. Zrejme sa tomu nedá vyhnúť. Pádu sa nevyhnete, ale nemalo by to byť zďaleka tak tragické, ako sa môže sprvoti zdať.

Odporučiť preto možno, nácvik rozbiehania a zastavovania v málo rizikovej oblasti. Po predošlom skúšaní čistého nacvakávania a vycvakávania tretry z pedála, by tento ďalší level nemal predstavovaťproblém. Je to niečo také, ako zvyknúť si na brzdenie nohami pri klasickej voľnobežke a brzdenie ručnými brzdami na bycikli. Na nášľapné pedále si zvyknete naozaj bleskovo a výborný pocit z jazdy spôsobí, že už nebudete chcieť naspäť svoje staré pedále.