Bicykel je vášeň, ale máločo je nepríjemnejšie ako rôzne pukavé zvuky, ktorých príčinu nie a nie odhaliť. Takýto problém čaká každého cyklistu a chce to určitú dávku skúsenosti nájsť riešenie problému. Niekedy je to zaťažko aj pre skúsených mechanikov a preto máme pre vás pár tipov pre najrôznejšie príčiny praskania bicykla.

Úvodom možno zhrnúť, že k praskaniu dochádza v zásade v priestore dotyku plôch ktorýchkoľvek samostatných častí bicykla. Preto pri diagnostike postupujeme vylučovacou metódou. Hoci je to prácne, žiaľ iný postup nezostáva. Pozitívom je, že po odstránení praskania, nasleduje veľký pocit uspokojenia počas tichej jazdy bez rušivých elementov.

Doplniť možno, že pri bicykloch s hliníkovými rámami, je lokalizovať pôvod praskania o to zložitejšie, že takéto rámy vedú zvuk veľmi dobre a preto nie je ľahké určiť miesto vzniku neželaného zvuku.

Možné príčiny praskania

Bicykel zvykne praskať z najrôznejších dôvodov, ale často sa môžu takéto prejavy vyskytnúť po náročnej záťaži vášho stroja. Napríklad po dlhšej jazde v extrémnejších podmienkach. Veľkým nepriateľom rôznych súčiastok je samozrejme voda a v nej ukrytý drobný prach, ktorý dokáže prenikn. Poďme sa teda pozrieť, čo môže byť problémom práve vo vašom prípade.

Riadítka a hlavové zloženie

Riaditká môžu praskať z dôvodu nedostatočného utiahnutia, niektorých súčiastok, rohov a pod, prípadne v mieste uchytenia k predstavcu. Hlavové zloženie môže mať problém v ložiskách, prípadne môže vydávať neželané zvuky z dôvodu vôle v ložiskách, ktorú je možné odstrániť dostatočným utiahnutím celého systému.

Pätka prehadzovača

Pri nesprávnom nastavení prehadzovača, alebo pokryvení jeho pätky, môže šúchať o špice a tak vydávať praskavé zvuky. Riešením môže byť vyrovnanie pätky, nastavenie radenie, prípadne výmena komponentu.

Sedlovka a lyžiny sedla

Častým pôvodcom praskavých zvukov na bicykli je sedlovka, prípadne nedostatočne utiahnuté lyžiny sedla v sedlovke. Sedlovka by mala byť premazaná, aj z dôvodu, že pri jej silnejšom utiahnutí v sedlovej trubke sa sedlovka môže „zapiecť“ a už ju z nej nebudete schopní vytiahnuť. Na sedlovku často strieka voda od zadného kolesa a tak dostáva poriadne zabrať. Riešením je použitie blatníkov, no existuje aj prostejší spôsob ochrany sedlovky – oblepenie miesta kde sa sedlovka vsúva do sedlovej trubky lepiacou páskou.

Špice a výplet

Praskanie výpletu, niplov a špicov sú bežným pôvodcom nepríjemných zvukov. Praskanie sa často objavuje práve v stúpaní do kopca a pre neznalca je ťažko odhaliteľné, pretože sa často zdá, že vychádza zo stredového zloženia a počuť ho práve pri pedálovaní. Pukanie sa objavuje počas jazdy, keď je bicykel zaťažený váhou jazdca a môže sa stať, že pri väčšej rýchlosti mizne. Nepočuť ho v prípade, ak roztočíte pedále naprázdno, bez záťaže. V takomto prípade je vhodné skontrolovať utiahnutie špicov. Niekedy je na prvý pohľad zrejmé, že niple a špice sú voľné. Jednotlivé špice sa o seba trú, výplet je málo tuhý. Kolesá môžu byť mierne rozcentrované. Tento problém postihuje lacné i drahšie typy kolies.

Voda a ložiská

Voda je veľkým nepriateľom komponentov a spolu s jemným prachom dokáže zaniesť aj priestory súčiastok, ktoré sa zdajú na prvý pohľad vonkajším vplyvom nedostupné. Neraz sa s takýmto problémom stretnú majitelia stredových zložení typu hollowtech, kde sú nedostatočne tesnenia misiek s ložiskami a prach spôsobí, že ložiská začnú pukať a zadrhávať sa. Hliníkový rám takého pukanie rozšíri akoby zvuky prichádzali z celého bicykla. Zvuk je podobný nárazom drobných kamienkom na hliníkový rám. Niekedy nezostáva iné, len vymeniť ložisko, alebo komplet stredovú osku.

Nie každý si uvedomuje, že voda sa veľmi ľahko dostáva priamo do rámu cez sedlovú trubku. Ak nepoužívate klasické, alebo vôbec žiadne blatníky, voda od zadného kolesa vniká priamo cez sedlovú trubky rovno do stredového zloženia t.j. veľmi citlivej časti, v ktorej sú uložené ložiská. Niektorí cyklisti zvyknú oblepovať spoj sedlovky a sedlovej trubky lepiacou páskou na zamedzenie prúdu vody. Bicykle taktiež zvyknú mať v ráme malé dierky, kadiaľ môže voda odtiecť. Je možné takú dieru aj navŕtať, ale s rozvahou.

Podobne je to aj s ostatnými ložiskami na bicykli, kam môže voda zatiecť. Preto by mal byť bycikel pravidelne čistený a mazaný, pokiaľ jazdíte extrémne podmienky.

Rýchloupínáky

Praskanie môže vychádzať taktiež s nedostatočne namazaných rýchloupínákov v kolesách, prípadne v sedlovke.

Orech kazety a viackolo

Orech kazety a ložisko viackola sú komplikovanejšie mechanizmy, ktoré môžu „vyludzovať“ zvuky, ktoré nechcete počuť. Ich rozoberanie je trochu náročnejšie a v prípade viackola je niekedy jednoduchšie kúpiť ho nové, vzhľadom na nízku cenu.

Ložiská

Na bicykli sa nachádza pomerne veľa ložísk a tie sú zraniteľným mechanizmom. Je Dostávajú „zabrať“ najmä vplyvom vody a jemného prachu. Logicky je potrebné ich udržiavať v čistote a namazané.

Neželaný zvuk môže vychádzať z hlavového zloženia, ložísk stredovej osky, alebo ložísk pedálov a pod.

Kľuky, pastorky

Pôvodcom praskania môžu byť nedostatočne utiahnuté kľuky k stredovej oske, alebo nedostatočne utiahnuté ozubené kolesá stredu.

Lanká a bovdeny

Lanká a bovdeny patria k ďalším pôvodcom pukania. Môže to byť dotykom bovdenu o hliníkový rám, ale aj takou kuriozitou ako je udieranie lanka prešmykača o kľuky pri pedálovaní. Bovdeny môžu praskať aj v ich samotnom vnútri, pri trení lanka.

Brzdové špalky, kotúče, platničky

Pri miernom rozcentrovaní kolesa, môže dochádzať k narážaniu brzdového špalku do ráfiku, čo vydáva pukaví zvuk. Podobne nepríjemné zvuky môžu vydávať kotúče bŕzd. Môže ísť o nesprávnu montáž kotúča a nesprávnu polohu voči brzdovému prasaťu – vzniká narážanie jednotlivých súčastí brzdy.

V ďalšom prípade môže ísť aj o kontamnináciu bŕzd neželanými látkami, ako napr. brzdová kvapalina. Vtedy je nutné vymeniť brzdové platničky. Ak sp platničky znečistené prachom, postačí ich umytie kefkou pod prúdom vody. Kotúče je vhodné čas od času odmastiť zodpovedajúcim prípravkom.

Kuriozity

Praskanie a pukanie môžu spôsobovať aj také kuriozity ako narážanie šnúrky od topánky o kľuku pri šliapaní, alebo kovové spony obalu fotoaparátu, ktorý máte pri bicyklovaní prehodený cez rameno. :)