Obdobie okolo roku 2000 bolo pre ľudstvo prelomové. Takmer denne prichádzali nové technológie, ktoré mali navždy zmeniť spôsob fungovania ľudskej spoločnosti. Jednou z týchto zmien bolo aj masívne rozšírenie internetu, vďaka ktorému môžete čítať tento článok. Neskôr sa zdalo, že všetky inovácie už boli uvedené a zákazníkov nie je čím zaujať. V roku 2007 ale prišiel prvý iPhone a nepriamo vyvolal masívny nástup sociálnych sietí a rozšírenie spotrebnej elektroniky. Aké sú inovácie budúcnosti?
Keď sa skloňuje slovo budúcnosť z technologického hľadiska, väčšinou nechýba meno Elon Musk. Dnes už azda neexistuje nikto, kto by tohto, nie tak celkom amerického, vizionára nepoznal. V mladom veku sa mu podarilo zbohatnúť na predaji projektov Zip2 a PayPal. O jeho minulosti bolo však popísané už nespočetné množstvo článkov.
Poďme sa preto nachvíľu presunúť do snového sveta a predstaviť si, čo by pre ľudstvo znamenalo, ak by sa vydarili aj ďalšie jeho sny. Namiesto histórie predmetných firiem sa zameriame skôr na ich snahu a ciele. Na rozdiel od ostatných svetových spoločností totiž mnoho z nich nie je postavených na plnení vreciek a bankových účtov, ale primárne na pokroku. Po prečítaní nasledujúcich riadkov si možno poviete, že ide o jasnú utópiu a ani nebudete tak ďaleko od pravdy. Ak by sa však len jeden z nich podarilo dotiahnuť do konca, mohlo by to navždy zmeniť svet.
SolarCity: dostupná čistá energie
Obnoviteľné zdroje energie majú niekoľko problémov. Nákup a inštalácia solárnych panelov sú veľmi drahé, pričom návratnosť investície sa môže vyšplhať až na niekoľko rokov. Navyše sa neustále vyvíjajú a nová generácia prináša lepšiu efektivitu. Prečo by si ich mal teda bežný spotrebiteľ zaobstarať, keď stačí platiť za energiu z elektrickej siete?
SolarCity si tento problém uvedomovalo a snažilo sa ho riešiť. Aktuálna myšlienka spoločnosti teda spočíva v prenajímaní solárnych panelov a platení za energiu tak, ako by ste to robili u bežného poskytovateľa. Toto riešenie je zatiaľ samozrejme obmedzené len na niekoľko štátov USA, pričom skutočný význam má napríklad v slnečnej Kalifornii. Najväčším problémom je uskladnenie energie v noci, keď na panely nedopadajú slnečné lúče. To by mohli vyriešiť pripravované batérie PowerWall s vysokou kapacitou, určené pre domácnosti. Každý zákazník by tak mal samostatný systém panelov spolu s batériou. Keby došlo k nejakému problému alebo poruche na systéme, jednoducho by prišiel zamestnanec SolarCity a problém by vyriešil.
Tesla: revolúcia na okraji priepasti
Mnoho ľudí si to možno neuvedomuje, ale Tesla nie sú len elektrické autá. Tesla je v prvom rade myšlienka, ktorá mala a ešte stále môže, znamenať revolúciu v oblasti dopravy. Prvotná idea hovorila o tom, že zákazníci nákupom vozidla dostanú bezplatný a neobmedzený prístup k sieti Superchargerov. Tie mali byť pôvodne napájané solárnou energiou a ich prevádzka v podstate zadarmo. Musk si však začal uvedomovať, že riešenie by bolo finančne neudržateľné, a preto spoločnosť niekoľkokrát svoju politiku zmenila.
Od tretieho augusta 2019 sa opäť predávajú všetky modely S a X s nabíjaním zadarmo po neobmedzene dlhú dobu. Na Slovensku sú zatiaľ aktuálne dve tieto stanice, a to v Bratislave a vo Zvolene. Naša krajina však tak trochu trpí na začarovaný kruh. Zákazníkov odrádza od kúpy nedostatok staníc a Tesla pre nedostatočný záujem nestavia ďalšia. V USA je ale situácia iná. Takmer celá krajina je pokrytá sieťou rýchleho nabíjania. Ak potrebujete ísť na dlhší výlet, zadáte destináciu do navigácie a ak prekročíte maximálny dojazd, auto automaticky zvolí Superchargery ako zastávky. Jedna zo softwarových aktualizácií priniesla funkciu, kedy sa teplota batérie začne automaticky zvyšovať, keď sa priblížite nabíjačke. Vďaka tomu môžete nabíjať hneď od začiatku plnou rýchlosťou.
Na softwarových aktualizáciách sú postavené aj ďalšie prvky automobilky. Teslu na začiatku do značnej miery preslávil autopilot. Ten je zatiaľ oficiálne obmedzený na jazdu po diaľnici, hoci ako testy ukázali, prakticky bez problémov zvládne aj bežné cesty. Vodič musí neustále dávať pozor a kvôli vládnym reguláciám sa aj pravidelne dotýkať volantu. Všetky aktuálne predávané Tesly však už obsahujú potrebný hardware na autonómne riadenie levelu 5. Keď to bude právne možné, príde aktualizácia a autá budú schopné jazdiť úplne samostatne, zastavovať na stopkách a semaforoch či dávať prednosť. Videli ste, ako vyzerá kokpit Modelu 3? Všetky ovládacie prvky palubnej dosky sú sústredené na jeden displej v stredovej časti. Žiadna samostatná časť pre vodiča s tachometrom alebo kontrolkami. Tesla Model 3 vyzerá, ako by bola navrhnutá práve myšlienkou, že ju vodič ani nebude šoférovať.
Je to nočná mora konzervatívcov a fanúšikov jazdenia, avšak z bezpečnostného hľadiska bude autopilot vždy bezpečnejší, lebo vylúči ľudský faktor. Ak sa zamyslíte, letecký priemysel riadi počítačový systém už roky. Samozrejme, s bežnou dopravou je to neporovnateľné. Nepredstaviteľne by sa však zvýšila bezpečnosť a plynulosť cestnej dopravy, z ciest by zmizli opilci sadajúci za volant, unavení vodiči a pretekári.
Z funkčného hľadiska samozrejme ešte nie je všetko pripravené. Tesla bola počas svojej existencie niekoľkokrát na hranici krachu a svojím spôsobom aj stále je. Ak by sa však podarilo rozšíriť sieť Superchargerov do každého mesta a doviesť autonómne riadenie k dokonalosti, budúcnosť by prišla.
SpaceX: Mars už čoskoro a doprava po celej planéte
Azda najambicióznejšou Muskovou spoločnosťou je SpaceX. Dlhodobým plánom spoločnosti je kolonizovať planétu Mars. Keď sa prvýkrát dostala táto informácia na verejnosť, vzbudila zväčša posmešné reakcie. Tie boli však čoskoro utíšené značnými úspechmi.
SpaceX je prvá vesmírna spoločnosť na svete, disponujúca raketou, ktorej motory sa po vyslaní nákladu na obežnú dráhu vrátia a pristanú späť na Zemi. Náklady na jeden let sa vďaka Falconu 9 podarilo znížiť tak výrazne, že si dnes u SpaceX pravidelne platia lety súkromné spoločnosti, ktoré potrebujú dostať vlastné satelity na obežnú dráhu. Obrovským úspechom bol aj Falcon Heavy. Musk využil prvý let na spropagovanie Tesly a rozhodol sa, že nákladom bude prvý automobil spoločnosti – Roadster. Falcon Heavy dokáže vyniesť ťažší náklad vďaka zapojeniu troch boosterov súčasne. Dva z nich potom pristanú späť na odpaľovacej rampe a jeden bezpečne dosadne na autonómnu dron-plošinu na mori. Všetky štarty pritom môžete sledovať naživo online.
Najzaujímavejším projektom je ale pripravovaná raketa The Big Falcon Rocket predstavená v septembri 2017. Jej primárnou úlohou je cesta na Mars. Predpokladaný dátum letu s nákladom bol stanovený na rok 2022, pričom o dva roky neskôr by mala letieť ľudská posádka. Ako sa však v minulosti ukázalo, na ceste k výsledku sa vždy dostaví viacero problémov, preto je časový horizont potrebné brať s rezervou.
Okrem vesmírneho cestovania sa však ponúka aj ďalšia možnosť opätovne použiteľných rakiet, a to cestovanie v rámci našej planéty. Vzhľadom na technické možnosti nie je prekvapujúce, že projekt Earth to Earth je otázkou ďalekej budúcnosti. Musk by chcel vybudovať sieť odpaľovacích rámp po celej Zemi a z nich by odchádzali rakety ako komerčné lety. Pohyb vo vákuu po obežnej dráhe totiž nie je limitovaný atmosférickým odporom, čo značne zvyšuje maximálne rýchlosti. Vďaka tomu by bolo možné dopravovanie do jednej hodiny po celej našej planéte.
Splnené sny
Musk má aj ďalšie plány, a to so spoločnosťami The Boring Company a Hyperloop. Niektoré zo spomenutých projektov možno zostanú len na papieri a ako animácie na YouTube. Je ale minimálne obdivuhodné, že sa niekto pokúša uskutočňovať plány, o ktorých by iní len snívali.