Za mnohé problémy s autami nemôže zlá kvalita výroby, ale samotní vodiči. Veľakrát totiž aj opakovaná malá chyba vyústi v príliš skoré opotrebovanie niektorých dielov a tým pádom zbytočné náklady naviac.
Autor: ALEXSTUDIO / freepik.com
Používanie spojkového pedála ako „opierky“ pre nohu
Spojka v aute dokáže vydržať dlhé roky. Podmienkou je ale správne zaobchádzanie. Mnohí vodiči však nechávajú ľavú nohu položenú na pedáli spojky počas celej jazdy. A aj keď sa to mnohým nezdá, vplyvom nerovností na ceste spojku jemne stláčajú, čo vyvíja tlak na lamelu a ložisko. Výsledok? Predčasné opotrebovanie spojky. A pritom je to jednoduché: stačí po zmene prevodového stupňa dať nohu z pedála spojky preč.
Prudké brzdenie namiesto predvídania premávky
Medzi najviac zaťažované diely patria aj brzdové platničky a kotúče. Nadmerne ich opotrebúva najmä časté prudké brzdenie, kedy vznikajú vysoké teploty skracujúce životnosť brzdových komponentov. Ak chcete, aby vám brzdy v aute dlhšie vydržali, sledujte premávku a predvídajte, aby ste mali čas spomaliť plynule.
Ignorovanie potreby motora zahriať sa na optimálnu teplotu
S príchodom chladného počasia aktuálna téma. Studený motor potrebuje prvé minúty na to, aby sa zahrial na optimálnu teplotu, ktorá zabezpečí správne mazanie. Mnohí vodiči však aj v zime hneď po naštartovaní „vytáčajú“ motor. Nič tým však nedosiahnu, iba ak zbytočné ničenie motora. Preto pokiaľ sa motor nezahreje, jazdite jemnejšie.
Podceňovanie pravidelnej výmeny prevádzkových kvapalín
Skontrolovať množstvo základných prevádzkových kvapalín, čiže brzdovej a chladiacej kvapaliny a tiež motorového oleja, je jednoduché. Ak však robíte len to, je to veľká chyba! Nejde totiž len o dostatočné množstvo, ale aj o „vek“ týchto kvapalín v aute. Všetky totiž majú svoju životnosť a predpísané intervaly výmeny, ktorých ignorovanie môže mať závažné následky. Preto prevádzkové kvapaliny podľa týchto intervalov určite meňte!