Prečo nebyť samostatnejší a nenaučiť sa zvládnuť základné a pravidelne sa opakujúce opravy bicykla vo vlastnej réžii? Okrem úspory financií, je praktické vedieť opraviť menšie poruchy, najmä ak vyrážate na dlhšie vyklovýlety. Navyše trochy manuálnej práce sa štíť netreba.

Základný servis zahŕňa činnosti, ktoré by mal zvládnuť každý aktívnejší cyklista svojpomocne. Patrí sem výmena reťaze, kazety, stredového zloženia, plášťov a podobne. Na tieto opravy nie je nutná ani vysoká investícia do náradia, alebo špeciálna dielňa a často v cene servisu, ktorú by ste museli zaplatiť, viete zakúpiť úplne nový komponent. Nehovoriac o čase, ktorý ušetríte, keď nebudete musieť čakať, kým sa v servise práve dostanete do poradia.

Internet dnes poskytuje nekonečné možnosti detailných videí, cyklistických fór, či podpory priamo od výrobcov komponentov, aby ste spomínané opravy zvládli behom niekoľkých minút. Je len na vás, či si nájdete čas na krátke naštudovanie a do akej opravy sa nakoniec pustíte. Ak zvládnete aj menšiu opravu, je to lepšie ako nič, a budete na seba určite patrične hrdí. Okrem toho spoznáte ako funguje váš bicykel a budete sa vedieť oveľa lepšie rozhodovať pri kúpe komponentov, alebo nového bicykla. Predajcovia často nevedia, o čom hovoria, a ľahko vám podstrčia hocičo. Drahý komponent ešte neznamená, že je bezproblémový, na čo môžete doplatiť práve na vašom cyklovýlete.

Kolesá

Nafúkať kolesá zvládne snáď každý cyklista, určite je vhodné zvládnuť aj výmenu plášťa a najmä si všímať jeho dezén. Ak je nutné plášť, alebo dušu vymeniť vhodným prostriedkom sú tzv. montpáky - plastové náradie vhodné stiahnutie plášťa z ráfiku. Takmer nič nevážia a je dobré ich mať v základnej cyklovýbave. V neposlednom rade vás ušetria poškodeniu ráfika pri výmene duše, či plášťa.

Servis bicyklovej kazety a viackoliečka

Dôvodom na demontáž kazety môže byť niekoľko. Opotrebenie (buď viditeľné, alebo merateľné špeciálnym kalibrom), prípadne prečistenie kazety atď. Základom je rozoznať, či máte na bicykli namontovanú kazetu, alebo viackoliečko. Rozdiel je zvonka ťažšie rozoznateľný, ale ak dáte demontujete koleso z rámu, uvidíte rozdiel v poistenej matici, ktorá v prípade kazety zadržiava celý tento komponent na náboji. Ak by tam nebola, kazeta by sa z náboja zosúvala smerom von. Viackolečko je na náboji namontované prostredníctvom klasického závitu. Možnosťou je spýtať sa aj v bicyklovom obchode. Všeobecne ale možno vychádzať z faktu, že šróbovacie viackoliečko je montované väšinou na staršie modely nábojov.

Od typu daného komponentu závisí aj náradie potrebné na jeho demontáž. Pre kazetu potrebujeme sťahovák kazety a tzv. bič. V predaji je viac modelov, s pákovým vyhotovením, prípadne vo vyhotovení na rôzne typy kľúčov. Je možné výhodne zakúpiť taktiež sadu sťahovák-bič.

Viackoliečko má svoj vlastný sťahovák (rozdiel je len v mierne odlišnom drážkovaní), veľmi podobný tomu pre kazetu, resp. tak je tomu u výrobcu Shimano, pričom nie je potrebný bič. Dôvodom je iný systém montáže ako u kazety t.j. spomínanie našróbovanie priamo na náboj prostredníctvom závitu. Tento systém je počas šliapania do pedálov neustále uťahovaný a preto býva jeho demontáž značne problematická - je potrebná pomerne veľká sila na uvoľnenie závitu. (dobrým riešením je upnutie sťahováku a celého kolesa do zveráku, a následné otočenie kolesa proti smeru hodinových ručičiek by malo s veľkou pravdepodobnosťou viackoliečko povoliť).

Kazetu uvoľníme použitím biča, ktorým kazetu pridržíme, aby sa nepretáčala a sťahováku nastrčeného do kazety. Sily by mali pôsobiť v protismere. Po vyšróbovaní poistnej matice, už kazetu stiahneme voľne rukou. Demontované komponenty môžeme podľa potreby vyčistiť, premazať, vymeniť a následne namontovať späť využitím opačného postupu. Pri doťahovaní dbáme na primeranosť použitej silu, aby sme nepoškodili jednotlivé závity.

Kontrola "vyťahania" reťaze a jej výmena

Prečo kontrolovať reťaz? Je zrejmé, že je to nosný prvok pohonu bicykla a preto mu treba venovať patričnú pozornosť, prípadne ho vedieť v núdzovej situácii opraviť. Okrem pravidelného mazania a čistenia reťaze je nutné po prejdení niekoľkých stovák kilometrov skontrolovať aj jej "vyťahanie".

Vyťahanie a periodicita kontroly určite závisí najmä od záťaže, ktorej je reťaz vystavená. Samotný kontrolný úkon však trvá niekoľko sekúnd. Stačí si zakúpiť jednoduchý, na to určený kaliber (obyčajne laserom vyrezávaný kúsok kovu s normovanou dĺžkou). Veľmi jednoducho zistíte ako ho správne vložiť do jednotlivých článkov reťaze. Ak prepadne bez odporu, reťaz je určite nutné vymeniť. V opačnom prípade hrozí nadmerné opotrebenie kazety a zubov stredového zloženia. Podstatou je, že ťahaním sa reťaz neustále opotrebováva a postupne dochádza k jej predlžovaniu. Následne dochádza aj k opotrebeniu spomínaných komponentov a celý systém stráca správnu funkčnosť.

Reťaz môžeme premerať aj posúvnym meradlom - šublérou, čo je podľa viacerých zdrojov najpresneší spôsob. Toto meradlo je oproti kalibru nákladnejšie na obstaranie. Môžte sa zariadiť aj tak, že skrátka reťaz po každých 1000 km vymeníte aj bez merania. Poslúži vám pri tom cenovo veľmi dostupný nitovač reťaze, reťazový nit, prípadne veľmi praktické rýchlospojky.

Postup roznitovania a nitovania reťaze je veľmi jednoduchý a trvá zopár minút. Podstata spočíva vo vytlačení nitu nitovačom reťaze a opätovným spojením reťaze nitom, alebo rýchlospojkou. Dôraz klaďte na riadne preskúšanie hybnosti nového spoja. Mal by sa pohybovať voľne ako ostatné články reťaze.Ak tomu tak nieje, je potrebné reťaz v mieste spoja mierne poohýbať do strán, prípadne nit mierne pritlačiť nitovačom, na čo slúži jeho vrchná drážka bližšie k páke tohto nástroja. Vždy myslite na to, že nesprávne spojená reťaz môže viesť k úrazu.

Spájanie roztrhnutej reťaze

"Umenie" spájania a rozpájania reťaze vám môže doslova "zachrániť život" v nepríjemnej situácii na cyklovýlete, keď sa reťaz nečakane roztrhne.Vo výbave cyklistu by preto nemal chýbať nitovač reťaze a zopár rýchlospojok. Sú to lacné, pár gramov vážiace komponenty, s o to väčšou dôležitosťou. Majte ich vždy poruke.

Mazanie reťaze

Čo sa týka mazania reťaze je dôležité, aby boli premazané najmä jej vnútorné súčasti. Za týmto účelom niektorí nadšenci reťaz vyvárajú vo vazelíne. K mazaniu existuje množstvo prístupov, mazacích prípravkov, v závislosti od terénu v ktorom jazdíte. Základom je však premazať vnútro reťaze. Povrch by mal byť suchý, utretý handrou, aby nenalepoval drobné nečistoty, prípadne vás nezamastil pri manipulácii s bicyklom samotným.

Nové reťaze, sú často namazané aj zvonka priamo od výroby, z dôvodu zabránenia korózie počas skladovania. Je vhodné ich pred montážou zvonka odmastiť benzínom a handrou.

Výmena stredovej osky a kľúk

Stredové zloženie je prípadom jedného z najzaťažovanejších komponentov bicykla. Dostáva zabrať najmä pri jazdení v ťažších poveternostných podmienkach, ale na jeho zničenie postačí dokonale aj jazda v mokrom teréne, s drobnými prachovými čiastočkami. Táto kombinácia je je tak smrtiaca, že nepomôže ani investícia do najdrahších komponentov. Zničenie len oddiali.

Oveľa praktickejšia je pravidelná údržba stredu, ktorá zaberie len pár minút. Systémov osiek a stredov je niekoľko. V zásade sa výrobcovia snažili o stále efektívnejší prenos sily z vašich nôh smerom k pohonu bicykla a čo najväčšie odľahčenie komponentov. V súčasnosti sa možno stretnúť so zapuzdrenými oskami štvorhrannými, systémom octalink, hollowtech, keremickými oskami atď. Každý systém má svoju sadu náradia a niektoré systémy sa servisujú lepšie ako iné. Výmenu štvorhranu, octalinku, alebo hollowtechu zvládne však každý za chvíľku. Náradie k tomu potrebné je finančne nenákladné.

Ak sa rozhodnete osku a stred vyčistiť, je potrebné zbaviť sa drobných prachových mikročiastočiek a mechanizmus znova namazať na to určeným prípravkom. Pri ťažšom znečistení je niekedy nutné vyčistiť, alebo úplne vymeniť ložiská osky. To je častý prípad systému hollowtech, ktorý nemá rád jazdu po vode. Často je jednoduchšie vymeniť komplet ložiská aj s miskami, pretože cena komponentu je nízka. Slabinou sú práve ložiská hollowtechu, ktoré slabo tesnia. Riešiť je to možné výmenou za osku vyššej rady, kde sa výrobca snažil tento problém odstrániť, alebo kúpa nových kvalitných ložísk. Tie je však nutné znova zalisovať do misiek hollowtech, čo dá viac práce, ako čistá výmena celého komponentu. Výhodou je, že systém, hollowtech sa veľmi dobre servisuje, zvládne to aj amatér.

Výmena štvorhrannej osky a podobných systémov je rovnako jednoduchá, je však potrebné najskôr staihnuť kľuky. Na to slúži špeciálny sťahovák za pár Eur. Po stiahnutí kľúk, ktoré je potrebné previesť s patričným citom k závitom kľúk, použijeme ďalší sťahovák na vymontovanie osky. Všeko náradie je veľmi lacné a priestorovo nenáročné, takže ho môžete mať vždy poruke. Taktiež existuje viacero možností prevedenia náradia od bežného po, drahšie pomôcky pre profesionálov. Najdrahšie stredové osky sú keramické, ktoré sa ale javia byť skôr imidžovým prvkom bicykla. Výhodou je ich dlhá životnosť.

Čo sa týka samotných kľúk, je možné vymeniť celý komponent, alebo jednotlivé ozubené koliečka. Ceny komponentov však neustále klesajú a u niektorých modelov dosiahli veľmi nízke hodnoty, tak býva často výhodné vymeniť celý stred. Náhradné diely navyše možno kúpiť aj ako komplet sady - stred, kazeta, komplet brzdy vrátane páčok. Ceny sú tak veľmi priaznivé.

Servis radenia, prehadzovačov, prešmykačov a bŕzd

Radenie a brzdy predstavujú sústavu, ktorú treba často dolaďovať, prípadne meniť jednotlivé opotrebované komponenty. Základom sú lanká, bovdeny a páčky najrôznejších druhov. Dbajte na to, aby lanká boli nerozstrapkané a bovdeny nezlomené, aby v nich lanka dobre kĺzali. Lanká sa zvyknú časom vyťahať a je potrebné doladiť jednotlivé vôle, alebo ich úplne vymeniť. Preto je nutné následne doladiť aj prehadzovač a prešmykač. Toto sú činnosti, ktoré vyžadujú viac trpezlivosti a nemusia patriť medzi najobľúbenejšie.

Brzdy majú množstvo prevedení, avšak najčastejšie sa stretneme s lankovou gumičkovou variantou, alebo hydraulickými brzdami. Zložitejší je samozrejme servis hydraulických bŕzd, kde je nutné kontrolovať, kotúče, platničky, zavzdušnenie bŕzd, brzdovú kvapalinu a pod. Výmenu platničiek a kotúčov by ste mali zvládnuť aj svojpomocne, tieto časti však chráňte pred znečistením mastnotou. Nedoporučujeme chytať trecie plochy platničiek ani prstami. Použite rukavice. Ak sú platničky vonku, nikdy nestláčajte brzdovú páčku. To má za následok nadmerné vystúpenie brzdových piestov. Na odvzdušnenie hydraulických bŕzd sa predávajú komplet odvzdušňovacie sady vrátane kvapaliny, avšak jedná sa o odbornejšiu prácu. Navyše treba byť opatrný pri manipulácii s brzdovou kvapalinou, ktorá je pomerne agresívna a zdraviu nebezpečná. Každopádne, ak sa brzdová páčka po stlačení dotýka riadidla, je potrebné brzdy odvzdušniť.

Pri brzdovej kvapaline treba mať na pamäti, že jej zloženie sa používaním bŕzd a jej zahrievaním mení a vznikajú látky rozožierajúce tesnenia brzdového systému. Preto je ju potrebné vymienať.

Lankom ovládané gumičkové brzdy zvládnete nastaviť aj sami. Je dobré skontrolovať brzdové gumičky a v prípade potreby ich vymeniť. Existuje široká škála gumičiek, pričom niektoré sú zložené z gúm s rôznymi vlastnosťami, za účelom pokrytia, čo najväčšej škály brzdných situácií.

Odporúčané weby