V dnešnej dobe je objednávanie tovaru cez internet z eshopov úplne bežná vec a väčšinou prebehne všetko v poriadku. Najmä ak ste tovar objednali zo slovenských alebo českých internetových obchodov. V prípade objednávok zo zahraničia je to už však o niečom inom. Reč je najmä Amazone a Ebayi. Problém je hlavne v doručení tovaru. Viac krát sa mi totiž stalo, že mi tovar z týchto webových stránok nebol doručený, raz som dokonca nenávratne prišiel o 250 EUR.

Čo sa stalo?

Objednával som tovar z Ebayu od britského predajcu. Predajca mal veľmi dobré hodnotenia, tak som neváhal a za dobrú cenu objednal nový objektív. Doba doručenia bola zhruba okolo 7-14 dní. Objednávku som zaplatil a čakal som. Prešiel týždeň a žiaden tovar mi nebol doručený. To sa samozrejme stáva a tak som počkal ďalší týždeň. Tovar mi stále nechodil a už som začal byť z toho trochu nervózny.

Začal som zisťovať čo sa deje. Najprv som sa na Ebayi dočítal, že sa často stáva, že doručenie tovaru dlhšie trvá ako je uvedené. Hlavne ak dôjde k objednávke napr. v piatok, cez sviatky, alebo víkend. Predajca častokrát uvedie že bol tovar odoslaný, hoci v skutočnosti odoslaný nebol a odošle ho reálne neskôr. Ja som robil objednávku napríklad v sobotu a v nedeľu mi došla správa že bol tovar odoslaný. Predpokladám že v nedeľu kuriéri chodia len vo výnimočných prípadoch a za veľký príplatok. Takže pochybujem že by predajca v daný deň tovar odosielal.

Počkal som teda ešte pár dní a keď nič nedošlo, kontaktoval som predajcu, nech mi pošle číslo zásielky, aby som si ju vedel vystopovať. Predajca sa ozval zhruba po 3 dňoch a poslal mi číslo s tým že zásielka je niekde na ceste v Nemecku. Nedalo mi to a pre istotu som si išiel stav zásielky overiť u kuriéra. Zásielka bola skutočne v Nemecku, ale na ceste k odosielateľovi. Adresát totiž nebol zastihnutý!

Vravím si, čo do čerta je toto. Hneď som volal kuriérskej spoločnosti, čo sa deje a oni mi oznámili, že nemohli vypátrať adresu príjmateľa. Operátorka dodala, že sa to stáva úplne bežne pri zásielkach zo zahraničia, najmä pokiaľ sa na zásielke neuvedie telefónne číslo. Počujete správne, kvôli chýbajúcemu telefónnemu číslu mi zásielka nebola doručená. Paradox je v tom, že v niektorých krajinách sa nemôžu na zásielky uvádzať telefónne čísla, kvôli ochrane osobných údajov.

Písal som teda predajcovi že zásielku som nedostal a že je na ceste k nemu. Problém však bol v tom že zásielka nakoniec ostala v Nemecku a tam sa zasekla. Predajca to preto bral, akože zásielku som vyzdvihol a už sa so mnou nebavil. Písal som aj do Ebayu reklamáciu, moje nároky však neuznali, že zásielku som dostal. A to som sa viac krát odvolával, až nakoniec súhlasili so záverom že zásielku som nedostal, avšak nič s tým spraviť nemôžu. Predajca si splnil úlohu tým že zásielku odoslal a to že skončila úplne niekde inde a nebola vyzdvihnutá, nie je ich problém. Takto som teda prišiel o 250 EUR. Na druhej strane som však získal zaujímavú skúsenosť :)

Ďalšia objednávka z Ebayu a Amazonu

Prešlo pár mesiacov a skúšal som objednávať z Amazonu. V minulosti som z tade spravil viac objednávok a všetko bolo bez problémov. Zásielky však boli doručené slovenskou poštou. V tomto prípade mi však mala zásielka dojsť kuriérom, tak som čakal čo sa stane.

Prešiel týždeň, zásielka samozrejme nebola nikde. Hneď som si vypýtal číslo, pre sledovanie zásielky. Výsledok bol úplne rovnaký, adresát bol neznámy. V tomto prípade zásielka neopustila ani depo. Volal som preto operátorovi čo sa deje, a bolo mi povedané že chýba telefónne číslo a že mi nemôžu zásielku doručiť. Zadal som telefónne číslo a ešte v ten deň som zásielku dostal. V tomto prípade operátor potvrdil to isté čo predchádzajúci operátor, hoci u inej prepravnej spoločnosti, že keď chýba telefónne číslo môžu s tým byť problémy. Hlavne ak napr. na domoch chýbajú zvončeky s menovkami, alebo vchod je nedostupný kvôli bráne a pod. Tu ma napadlo, že máme aj my pred domom vstupnú bránu, ktorá býva väčšinu dňa zatvorená. Kuriéri o tom zrejme vedia a tak sa ani nesnažia zásielku doručiť ak na nej nie je uvedený telefón.

So získanými skúsenosťami som spravil ďalšiu objednávku opäť z Ebayu. Hneď som si vypýtal aj číslo balíka. Pohyb zásielky som sledoval každý deň a nastal samozrejme ten istý problém. Adresát bol nezastihnutý, hoci ma nikto nekontaktoval. Vedel som čo je vo veci, zavolal som na informácie a povedal im svoje telefónne číslo. Zásielka mi bola na ďalší deň doručená. Na informáciach mi ešte povedali, okrem toho že sa im to stáva úplne bežne, že je dobré si vždy pýtať číslo zásielky od predajcu a počas dvoch týždňov sa potom hocikedy dá s prepravcom dohodnúť ak sa niečo stane. Po dvoch týždňoch zásielky odchádzajú z depa naspäť k odosielateľovi zásielky. Kiež by som to vedel pri prvej objednávke z Ebayu :)

Aké je teda ponaučenie?

  • pri objednávkach zo zahraničia, vždy ak je možnosť uveďte telefóne číslo, inak Vám zásielka nemusí byť doručená
  • hoci aj telefónne číslo napíšete nie všade v zahraničí ho uvedú na balíku, preto s tým treba počítať a je dobré ak máte adresu, kam dôjde zásielka, riadne označenú a prístupnú
  • ak nemáte dobre prístupnú adresu, vždy si vypýtajte číslo zásielky, aby ste v prípade potreby mohli doplniť údaje
  • balík väčšinou prepravca podrží na dva týždne a pokiaľ sa za ten čas zásielka nevybaví, pošlú ju odosielateľovi
  • pri vrátení zásielky sa netreba spoliehať na to, že zásielka sa ku predajcovi vráti
  • v prípade Ebayu môže byť dohadovanie sa ohľadom Vašej zásielky dosť zdĺhavé a nie vždy môžete uspieť. Niekde som čítal, že ak ste platili cez Pay-pal a zásielku ste nedostali, vyskúšajte platbu zreklamovať u nich
  • pri objednávkach prepravovaných Slovenskou poštou som problémy zatiaľ nemal, takže ak sa tak stane, bude článok aj o tom :)

Odporúčané weby